Det är många branscher som oroar sig inför Amazons intåg i Sverige, men den amerikanska postorderjätten har än så länge inga planer på att börja jobba med mat. Innebär det att livsmedelsbranschen lugnt kan luta sig tillbaka? Nej, tvärtom.
Det har pratats om det i flera år, men nu är det ett faktum, Amazon kommer till Sverige och väntas rulla igång sin verksamhet under året. Elektronik, husgeråd, böcker, kontorsmaterial, datorer, sportartiklar och produkter till sällskapsdjur är några av de kategorier som Amazon listar på sin sida för svenska leverantörer. Däremot saknas livsmedel.
Jonas Arnberg
– Jag tror inte att Amazon är ett hot vare sig på kort eller medellång sikt när det gäller livsmedel. Mat är en så komplex kategori att få till på nätet så man kommer att satsa på alla andra kategorier innan man ger sig i kast med maten, säger Jonas Arnberg, vd på HUI, Handelns Utredningsinstitut.
Mat är det enda område där Amazon har misslyckats
Tillsammans med Handelsrådet har HUI skrivit rapporten ”Vad händer när Amazon kommer?”. Rapporten kom för några år sedan, men slutsatserna gäller fortfarande.
Möbler och till viss del även mode är varugrupper där man bedömer att Amazon får svårt att bli riktigt stora. Men den största utmaningen

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo