Nu ska det bli fart på svensk matinnovation. Per Arfvidsson är inte bara vice vd för Lantmännen utan även ordförande i styrgruppen för Sweden Food Arena som lanserades i veckan.
Du håller i taktpinnen för en nationell arena där många aktörer ska samverka. Vilka är utmaningarna?
– Att kedjan är lång och består av många komponenter och intressenter. Det har gjorts försök tidigare i liknande riktning, men nu händer det på allvar. Den svenska livsmedelsstrategin har spelat stor roll, och att vi har politiker som till fullo säger att de backar oss. Medvetna svenska konsumenter trycker också på, vilket är bra. Krävande kunder är bra för utvecklingen.
Och roligast hittills?
– Det höga engagemang som finns i gruppen. Att alla är motiverade i det här arbetet är tydligt. Och att vi faktiskt står här i dag och har lanserat det här initiativet fullt ut.
Ert arbete lyfter fram att svenska mervärden är viktiga för exporten. Om man bor i till exempel Grekland, varför ska man välja svenska livsmedel?
– Precis som Sverige är också andra länder nyfikna på utländsk mat. Det handlar om god, hälsosam och näringsrik mat kombinerat med unika smaker och rätt marknadsföring. Svensk Svedka-vodkas framgångar i USA, och framgångarna för svensk müsli i Kina är goda exempel.
”Krävande kunder är bra för utvecklingen”
Tre mål som

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo