Vi går i rask takt mot en uppkopplad värld. Så även inom jordbruket. Vad händer när tusentals lantbrukare kopplar samman data från miljoner hektar med en kraftfull analys? Branschen ruskas om totalt. Och investerare som Google lägger in miljoner dollar. AGFO möter Lucas Strom från Farmers Business Network.
På bara fyra år har Farmers Business Network (FBN) vuxit till att bli en maktfaktor i det amerikanska jordbruket. Över 6 500 gårdar och 8 miljoner hektar åkermark ingår nu i nätverket.
– Vi har skakat om marknaden, men på ett sätt som är bra för branschen. Vi är ett av de snabbast växande bolagen inom jordbruket, och har tagit in 200 miljoner dollar i investeringar, säger Lucas Strom, vice vd för Farmers Business Networks Midwest operations.
Affärsidén? Att dela data med varandra.
– Lantbrukaren är fast mellan ett gäng jättar. Genom att sätta odlaren först ville vi ändra balansen och öka transparensen. Vi tar in en mängd data – organiserar och anonymiserar den, och presenterar det tillbaka som referensdata till lantbrukaren. Det är konceptet, säger Lucas Strom när vi träffar honom vid Nordic Agro Summit i Malmö.
”Data är en kostnad tills den blir till insikter”
Växtodlare i nätverket betalar en årlig avgift på 600 dollar, motsvarande runt 4

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo