Hur bra är matjättarnas innovationshubbar egentligen? AGFO har tittat närmare på vad som skapar verklig nytta för startups.

Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig här

De senaste åren har de stora matjättarna i Sverige startat acceleratorer, inkubatorer och innovationshubbar. Coop är senast ut med Bloomer. Innan dess kom Sodexos Sparx. Lantmännens Växthus var först ut 2014 och även Paulig, Ica och Martin och Servera har egna program.
Men ger det något för de startups som är med? Och vilket stöd finns och vilka krav ställs? Vi bad ekonomijournalisten David Gustavsson att grotta ner sig i ämnet.
Bristande engagemang där man mer ”velat skyffla igenom startups” fungerar sämre. ”Man har allt att vinna på att ta hand om sina startups”, berättar en startup. Vilka fler lärdomar går att dra för att göra programmen relevanta, läs gärna Davids artiklar:
Jättarnas innovationsprogram – så har det gått
Guide: Matjättarnas språngbrädor för innovation
”Alla har att vinna på att ta hand om sina startups”
Mycket matnyttig läsning! På tal om matnyttig, nästa vecka släpper AGFO en coronarapport – det vill du inte missa.
Till sist: Förra året gav ni oss 4,5 i betyg. Vad blir resultatet nu? Vi är väldig tacksamma om du kan sätta betyg och tycka till om vårt arbete

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo