Hur har USA blivit en värsting vad gäller att slänga mat? Veckans gästspanare Sara Maxence besöker svinnkonferensen FoodInno och bjuder på insikter. 

Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig gratis här

 
I USA slängs 40 procent av all mat som produceras. Samtidigt saknar en sjundedel av befolkningen mat för dagen. Här, i hjärtat av Silicon Valley, finns vilja, energi och kapital för att skapa skapa förändring i den gigantiska svinnfrågan. Jag är på FoodInno för att förstå vad som utmärker det amerikanska matsvinnet och hur det skiljer sig från diskussionen i Sverige.
En tydlig trend är att fler amerikanska företag försöker göra en större andel mat ätbar längre. En stor aktör i San Fransisco är Imperfect produce som säljer defekta eller övertaliga varor i ett format som liknar svenska grönsakslådor. Imperfect har på senare tid börjat gå bakåt i värdekedjan, till bönderna, för att se till att en så stor del av skörden säljs som livsmedel. Ett annat spännande foodtech-företag är Apeel, som förlänger livslängden på frukt och grönsaker genom att naturligt bygga upp skalets motståndskraft.
Här i USA fyller matbankerna en viktig roll. I Kalifornien vet närmare 4,6 miljoner människor inte varifrån deras nästa måltid ska komma. Det finns en väl utvecklad struktur där restauranger och storkök donerar överbliven mat till matbankerna. Matbanker arbetar exempelvis med transportören Doordash och Replate, en icke

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo