KOntakta oss
kontakta oss

Data, maten och myllan – det här är bara början

6 december, 2019

I veckans spaning möter AGFO-Frida ett av världens mest omtalade agtech-bolag.

Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig här

När en av världens största nyhetskanaler, CNBC, i våras släppte sin årliga Disruptor 50-list var det många som höjde ögonbrynen. Listan innehåller bolag som CNBC anser ha störst potential att omvälva sin bransch. Här syns vanligtvis bolag som Uber, AirBnB och SpaceX. Men i år toppades listan av ett för många helt okänt bolag: Indigo Ag. Ett jordbruksföretag! Att Indigo Ag toppar listan säger en del. Allt fler ser möjligheterna i kombinationen mylla och data.
Indigo Ag säger att de vill höja bönders ofta mycket pressade marginaler och samtidigt ge konsumenter ett större val i butik. Mest haussat är deras senaste initiativ: att betala lantbrukare för att lagra koldioxid i marken. Och nu har de precis startat ett Europakontor. När AGFO nyligen intervjuade Georg Goeres, som basar över Europasatsningen, lyfte han att det bolaget försöker göra inte är riskfritt. ”Ingen har försökt det här tidigare och det finns många intressen som påverkar”, säger han. Du läser hela intervjun här.
”Allt fler ser möjligheterna i kombinationen mylla och data”
It-bolagen GAFA (Google, Amazon, Facebook och Apple) får just nu utstå berättigad kritik och är i flera tvister för hur de utnyttjar sin makt mot både konsumenter och konkurrenter. När digitaliseringen

En nyhet från Agfo

© 2018 – 2024 SmartAgri. All Rights Reserved.
Hemsidan skapad av AlizonWeb AB.
crossmenu