Läser ett magasin i helgen när jag plötsligt stannar till.
Vi är vana vid att få doftprov av parfymer i magasin, man lyfter på en liten flärp och kan känna doften. Men Coop vänder på perspektivet. Här handlar det om den fiktiva parfymen Old Milk, och under flärpen väntar ett doftprov som luktar sur mjölk. Budskapet är enkelt: lär dig hur gammal mjölk luktar så slipper du slänga i onödan. För slänga i onödan är något vi gör i allra högsta grad.

I dag slängs 30 procent av allt matavfall från svenska hushåll helt i onödan. Globalt slängs en tredjedel av all mat enligt FAO, det motsvarar 1,3 miljarder ton per år. Fler och fler börjar inse att detta är helt orimligt, på alla plan. I Frankrike är det förbjudet för livsmedelsbutiker att slänga mat som kan doneras till välgörenhet. I kampen mot matsvinn toppar inte Sverige ligan –  än. Vi hamnar först på plats 18, enligt den här rapporten.
”Själv har jag det bra förspänt”
Men projekt pågår som ska ta oss mot pallplats. Livsmedelsverket, Jordbruksverket och Naturvårdsverket samarbetar, på regeringsuppdrag, för att minska matsvinnet i hela livsmedelskedjan. SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, bedriver forskning. När Livsmedelsacceleratorn och RISE nyligen bjöd in till seminariet Från svinn till win var det fullsatt i lokalen. Vid högskolan i Borås

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo