Nyligen avslutades acceleratorprogrammet Växthuset med en pitchomgång. 10 projekt där alla affärsmodellerna visade sig ha bäring.
Jakob Söderström, du är ansvarig för Växthuset. Varför har ni det här programmet?
– För att lyfta fram och stödja innovationer inom svenskt lantbruk och livsmedelsproduktion. Går det bra för det svenska lantbruket, ja då går bra även för Lantmännen. Det är många som har mycket att vinna på ett öppet innovationsklimat, och vi tror på att samarbeta över gränserna. Därför är programmet öppet för både externa entreprenörer, och medlemmar och anställda inom Lantmännen.
Hur var gensvaret för den omgången med agtech som tema?
– Väldigt bra. Totalt är det tio stycken projekt som deltagit; sex externa, varav fem var medlemmar i Lantmännen, och fyra anställda inom Lantmännen. Många av de externa är inte lantbrukare, utan har till exempel en viss teknologi som kan stödja lantbruket.
Och nyligen hade ni Draknästet. Hur gick det?
– Det är snabba ryck. Programmet hade sin första workshopen 1 februari, och redan 6 mars var det dags för projekten att pitcha sina idéer och affärsmodeller för vårt Draknäste. Personer från olika typer av ledningsgrupper från Lantmännen sitter med och lyssnar på pitcherna. Alla deltagare får sju minuter att på scen. Sedan gör drakarna en överläggning och kommer med feedback

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo