Att öl är det flytande brödet har du hört länge. Nu är det faktiskt sant. 
Nyligen lanserade Urban Deli Brödöl, ett öl där delar av malten bytts ut mot överblivet bröd. Samtidigt har Hemköp inlett ett samarbete med det engelska svinnölet Toast som nu finns att köpa i Sverige. Öl – ytterligare en pusselbit när det gäller att bekämpa matsvinnet (läs gärna om de svenska maträddarna).
Men ambitionen att knyta öl till en hållbar produktion går att ta längre än svinnfrågan. I veckans intervju möter du entreprenören Jonas Nilsson som vill få Sverige att dricka öl bryggd på Kernza, ett flerårigt spannmålsslag. ”Det skapar intressanta samtal kring våra utmaningar framåt när det gäller klimatet. Tänk vad kul att kunna bjuda en kompis på Kernza-öl och säga: Det här ölet har bundit mer koldioxid än det har släppt ut”, säger han i en intervju med AGFO.
Samtidigt bryggs det öl i London med hjälp av artificiell intelligens. Det är IntelligentX Brewing Co som tar hjälp av AI för att samla in och bearbeta sina kunders önskemål. En URL tryckt på flaskan tar dig till en app där du får besvara ett antal frågor. En algoritm tar hand om svaren och skräddarsyr sedan öl som svar på återkopplingen. AGFO tror att det kan vara mer hype än verkstad, men bra att de försöker ta kundinsikter till nästa nivå.
Även intresset för svenskodlat

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo