Konkurrenter krokar arm i världsunika initiativet Hållbar Livsmedelskedja. Agneta Påander på Orkla Foods Sverige har varit med och tagit fram vägledningen som fick Livsmedelspriset 2018.
Vad är Hållbar Livsmedelskedja?
– Ett initiativ för att påskynda och driva utvecklingen för en hållbar livsmedelsproduktion och konsumtion. Vi är 14 stycken företag (se faktaruta) som deltar. Vi har valt att fokusera på hållbara produkter och titta på vad man kan göra på enskilda produkter för att få störst klimatpåverkan, säger Agneta Påander, CSR-direktör på Orkla Foods Sverige
Vad är det som är världsunikt i det här?
– Oss veterligen finns det ingenstans i världen där man har lyckats samla konkurrenter i ett och samma initiativ, och enats om ett förhållningssätt runt de viktigaste produktkategorierna. Vi har en kultur i Sverige kring samarbete som gynnar hållbarhetsförflyttningen. Det finns såklart fortsatt konkurrens men här har vi valt att fokusera på hållbarhet. Vi kan inte lyckas om vi inte samarbetar.
Ett exempel som nämns är att genom att använda förnybar energi vid gödselframställning minska en viss gurkas klimatpåverkan med 23 procent. Vad vill ni visa med det? 
– Det gäller att hitta vad som gör skillnad. Det är ett exempel på hur en liten detalj kan göra stor skillnad för klimatet. I Orklas breda

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo