Som konsumenter vet vi innerst inne att de där hälsosamma frukostflingorna ingalunda kommer att ge dig evigt liv. Trots det fortsätter vi att tro på tillverkarnas tillspetsade budskap. Varför är det så?
Det här pratade Jakob Söderström, affärsutvecklare på Lantmännen, Annelie Moldin, Scientific Project Manager på Lantmännen och Jenny Jewert, journalist och redaktör för boken Varning för mat, om under Livsmedelsdagarna i Halmstad.
Konkurrensen mellan livsmedelsprodukterna ute i butik är stenhård. Förutom att produkten ska innehålla all fakta som EFSA och Livsmedelsverket kräver ska den även vara säljande.
– Och just i säljargumenten är det lätt att det blir fel. På förpackningarna står det ibland rena osanningar, och om inte osanningar, så ger många av budskapen utrymme för väl vida tolkningar, förklarar Jakob Söderström och Annelie Moldin.
Jakob Söderström och Annelie Moldin från Lantmännen.
De uppmanar istället alla livsmedelsproducenter och -tillverkare att agera ansvarsfullt och inte bidra till att sprida fake news. Samtidigt är det lätt att förstå varför dessa sanningar sprids så lätt när det gäller just mat; mat påverkar och engagerar som aldrig förr.
Här kan Jenny Jewert förklara mer. I boken Varning för mat belyser hon och en rad olika matskribenter, journalister, forskare och experter mat utifrån ett orosperspektiv.

– Mat har på 100

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo