”Själv hade jag nog inte satt upp ett foodtechbolag i Sverige – det är väldigt omständligt. Man får lägga alldeles för mycket tid på att tränga igenom strukturerna inom den svenska livsmedelsbranschen.”
Så säger Samir El-Sabini, vd för startup-hubben SUP46 (Startup People of Sweden). Med svårgenomträngliga strukturer menar han livsmedelslagar, de ojämna styrkeförhållandena med några få jättebolag som styr hela branschen, liksom riskmomentet när man ska få plats på hyllan i butik.

Samir El-Sabini, VD för SUP46. Foto: SUP46.
– Och i allt det här finns det ingen självklar aktör och inte heller någon steg-för-steglösning som beskriver hur man ska gå till väga.

Samir El-Sabini
Med en jur.kand i bagaget från Göteborgs Universitet har Samir El-Sabini, som ännu inte hunnit fylla trettio, erfarenhet från flera tunga poster. Sedan oktober 2018 är han vd för SUP46.
Dessförinnan jobbade han som Corp Finance/M&A (finans och uppköp) för Arla Foods i Danmark samt varumärkesstrateg för Eko i Sverige, vilket gav värdefull insikt i storbolagsvärlden. Han var även medgrundare och vd på Adclouds, ett bolag som tillhandahåller verktyg för marknadsföring och reklam.

Två procent lyckas
SUP46 har byggt en community som ska ge innovatörer verktyg för att sänka de högsta trösklarna.
– Det finns så många bra människor med bra idéer, men att förverkliga

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo