Är tech lösningen för att hitta nya smaker – eller finns svaren betydligt närmare oss? Det funderar AGFO-Frida på i veckans spaning om vad framtidens smak är.

Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig här

Om jag fick ta med mig två smaker till en öde ö så skulle det bli smaken av svartvinsbärsgelé och inlagd gurka. Otippat? Ja, möjligen. Tråkigt? Inte nödvändigtvis. Det är gott och jag förknippar dem med bra saker som farmors varma kök.
Forskare och dagligvaruaktörer menar i en ny intervju att framtidens smaker måste vara hållbara. Det kan innebära både nygamla och lokala smaker, och mindre artificiella aromer. Användandet av gamla tekniker, som fermentering, kan också innebära att vi återgår till smaker som påminner om barndomen, menar Mihaela Mihnea vid forskningsinstitutet Rise.
Även startups vill påverka framtidens smak. Belgiska Foodpairing beräknar smaker med hjälp av maskininlärning för att hitta oväntade ingredienser att matcha för kockar. Innan jul kom nyheten att en ny global smakjätte skapas när doft- och smakämnestillverkaren IFF går ihop med kemijättens Duponts nutritions- och biovetenskapsavdelning. Efterfrågan på mer naturliga ämnen och transparenta ingredienslistor lyfts fram i bolagens pressmeddelande.
Fransmännen har ju alltid varit duktiga på smak, eller terroir (olika karakteristiska kvalitéer kring en specifik plats). För svensk del noterar jag att det

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo