KOntakta oss
kontakta oss

Fyra utropstecken om svenskt protein

30 april, 2020

Om vegoprodukterna som saknas i hyllan och fyra perspektiv att ta med sig från AGFO Talk – det skriver AGFO-Frida om i veckans spaning.

Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig här

I tisdags sadlade AGFO Talk om från ett fysiskt mingelmecka till ett fullfjädrat webinarie. Över 600 personer från hela Sverige var anmälda till det engagerande temat – svenskt växtbaserat protein.
Många intressanta perspektiv lyftes under panelsamtalet. Själv reagerade jag extra på det här:
1. Delat risktagande. Vikten av långsiktiga kontrakt mellan lantbrukare och beställare för att öka odlingen, produktionen och dela risken lyftes flera gånger.
2. Volym, inte kvalitet. Lantbrukaren Roland Höckert berättade att han får betalt på kilo och volym och att han sällan får reda på vilka egenskaper hos grödan han ska värdesätta. ”Ska jag tjäna pengar måste jag ha grödor som avkastar mycket. Egenskaper är inte med i prissättningen; om smakkvaliteten är bra, om det är bra proteiner och kvalitet. Jag som lantbrukare vet väldigt lite om hur jag ska påverka min produktion för att göra produkterna mer smakliga för konsumenten.”
3. Lägre marginaler. Kan handeln tänka sig lägre marginaler på växtbaserade produkter med svensk råvara i för att bidra till förändring? Den frågan fick Åsa Wickholm, chef på Egna Varumärken på

En nyhet från Agfo

© 2018 – 2024 SmartAgri. All Rights Reserved.
Hemsidan skapad av AlizonWeb AB.
crossmenu