Vilka är de svenska hubbarna – och gör de investeringar? AGFO guidar till svenska innovationshubbar med fokus på framtidens mat.

Det här är del 3 i en artikelserie om de svenska innovationshubbarna. Läs även del 1 och del 2

Sparx

Startat: 2018 som en avdelning inom Sodexo.
Hubbtyp: Accelerator med fokus på matinnovation, hållbarhet och servicetjänster för arbetsplatser.
Acceleratorprogram: Ja. Den obligatoriska delen är tre månader och totalt har tre programomgångar genomförts. Hittills har dock alla startups fortsatt i acceleratorn.
Antagna startups: Tolv varav fyra med foodtech-koppling. Företagen kommer från hela Norden, men främst Sverige.
Urvalsprocess: Startups söker till programmet, men ibland nominerar Sparx självt bolag. En accelerator-jury har sista ordet efter genomförda pitchar. De bolag Sparx självt handplockat har bäst passat Sodexos behov hittills.
Tillgång till mentorer och specialister: Ja, i första hand Sparx-anställda.
Pilottester: Ja. Produkter och tjänster kan testas mot bland annat kund- och marknadsdata samt Sodexos egna nätverk. Avtal reglerar hur data får delas.Krav på kundcase: Ja. Varje startup ska ha minst ett kunduppdrag under den obligatoriska programdelen. Flera har dock redan efter ett år uppåt 30 kunduppdrag och vissa uppåt 40, enligt Sparx.
Gör investeringar: Nej. Inställningen är att det kan få en allt för styrande och hämmande effekt på startups innovationskraft och flexibilitet.

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo