Dagligvaruhandeln är nästa stora utmaning för Stekosterian – ett ungt mejeriföretag i Skara som kör så det ryker. Deras svenska lokalproducerade stekost, av halloumikaraktär, säljer slut i hyllorna.
Ena veckan panelist i AGFO Talk om lokalproducerad mat – andra veckan vinnare av Unga Landsbygdspriset i Väst 2020. Vi pratar med Filip Larsson, 26, den ena av Stekosterians grundare. 2017 började han och hans partner Sara Runsten, tillverka stekost med mjölk från hans pappas gård. I början sålde de osten via en foodtruck och blev också kända när de hamnade i namntvist med cypriotiska stiftelsen som äger namnet halloumi. Så småningom kom de in på ett antal restauranger, nu är tiden mogen för en storsatsning på dagligvaruhandeln samtidigt som de bygger en ny anläggning på gården.
Filip Larsson
– Innan jag fyller 30 ska vi omsätta 30 miljoner kronor, säger Filip Larsson och förklarar samtidigt att det är upp till den nivån som de kan behålla det befintliga produktionssystemet och den superlokala och hantverksmässiga prägeln.
Den egna märkningen
Just de hantverksmässiga värdena är något han gärna vill prata om. De vill förmedla passion, glädje, kärlek och en högkvalitativ produkt. Därför släpper Stekosterian inom kort en egen märkning på sina produkter, som ska förmedla allt de vill att

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo