Sverige har stor potential som måltidsdestination. Fyra årstider, vacker natur och hög ranking i hållbarhetsindex bäddar för framgång – men Sverige får växla upp om vi ska bli det nya Italien.
I Sverige är vi duktiga på att visa omvärlden hur bra vi är på hållbarhet. Göteborg knep till exempel 2019 års förstapris i Global destination sustainability Award. Och när den internationella varumärkeskonsulten Futurebrands rankade varumärket Sverige så hamnade vi på fjärde plats. Sverige associeras med god hälsa, utbildning, säkerhet och infrastruktur. Samtidigt tänker de 2 500 personerna i undersökningen på naturlighet, fina boenden och utflyktsmål, samt vackra landskap.
Trots dessa framgångar är vi inte lika bra på att förmedla bilden av Sverige som ett framstående matland. 35 procent av de intervjuade i Brand Future Index 2019 associerar Sverige med mat – att jämföra med Japans 65 procent. Sedan 2014 har Sveriges anseende som matnation i utlandet legat still, enligt samma rapport.
Hetaste mattrenderna
Reseplattformen Tripadvisor analyserar löpande de senaste trenderna. Tydligt är att Foodie-upplevelser dominerar stort. Den senaste rapporten från 2018 visade att rundturer och guidningar som inkluderade mat växte med 57 procent i världen under 2017. Den trenden har visat sig ännu starkare sedan dess. Den mest populära upplevelsen på Tripadvisor under 2017 var en kvällstur

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo