Hallå Linus Arnold, RISE, nyss hemkommen från Asiens största foodtech- och innovationsmässa SIAL. Hur har ni haft det?
– Det har varit ett späckat program! Allt från möten med distributörer och matchmaking, till att svenska produkter fanns till testförsäljning i en kinesisk stormarknad.
Linus Arnold på RISE.
Hur gick det för de 18 svenska företagen som ni hade EEN:s uppdrag att stötta därborta?
– Det gick bra! Samtliga har kontakter med sig hem. Och jag tror inte att jag säger för mycket om jag påstår att några slöt avtal på plats.
Hur togs de svenska produkterna emot på den kinesiska marknaden?
– Med intresse. Däremot blev det väldigt tydligt vilken stark tradition kineser har kring sin mat.
Hur menar du då?
– Utbudet av västerländsk mat i affärer och restauranger upplevde jag som begränsat. Man är konservativ i sina matval, vilket gör det svårare för andra matkulturer att ta sig in på marknaden. Men just nu växer den kinesiska medelklassen och den är beredd att ta till sig nyheter utifrån. Det krävs att det bildas en hype kring något, säg till exempel surdegsbröd. Men att bara sälja ett kvalitetsmjöl på den kinesiska marknaden fungerar inte, de kinesiska konsumenterna måste även utbildas i hur man bakar surdegsbrödet. Överlag såg

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo