I takt med att maten vi äter blir en allt större identitetsfråga ändras också vårt köpbeteende. Det är något som dagligvaruhandeln är ytterst medveten om. I snabb takt försöker handeln utveckla sina koncept för att möta kundernas behov.
Jon Wright, som är Head of Retail Insight på forsknings- och utbildningsinstitutet IGD i Storbritannien, gästade Livsmedelsdagarna i Halmstad nyligen. Han berättade om konsumenttrender och visade hur ett antal matvarukedjor runtom i världen har anpassat sig för att inte missa tåget in i framtiden.

IGD har definierat ett antal nyckeltrender på den europeiska marknaden och som aktörer inom livsmedelsbranschen har att förhålla sig till:

Inflyttningen från landsbygd till stad fortsätter att öka.
Det sker stora befolkningsförflyttningar.
Livsmedelsindustrin måste bli bättre på att kommunicera värdet av lokala råvaror.
Konkurrensen inom livsmedelsbranschen har aldrig varit större.
Livsmedelsbranschen måste förstå kundens behov och prioritera e-handel utifrån det.

Det här blir allt viktigare för kunderna enligt IGD:

Spara tid
Få matinspiration
Få hjälp att spara pengar
Göra hälsosamma val
Göra hållbara val
Få värde och kvalitet för pengarna (man vill som konsument inte bli lurad)

Några exempel på hur olika livsmedelskedjor nischar sig för att möta kundernas behov:
Shoppa på en minut
Auchan minute, Kina. Butiker utan personal som ger kunden chans att handla det viktigaste på någon minut.
Spara sekunder!
Albert Heijn, Nederländerna. Du gör

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo