Goda nyheter för två svenska foodtechföretag, megaföretag mot matfusk och röststyrd assistent snart i svensk handel. Häng med när AGFO summerar veckan som har gått inom agtech och foodtech!
NYHETER
Dödar ogräs – med elektricitet
Brittiska startupbolaget Rootwave använder elektricitet för att döda ogräset från rötterna och uppåt. Nu säkrar de miljoninvestering, och avslöjar för AGFO att de letar svenska återförsäljare. (Agfundernews) Läs här ➔
Rootwaves lösning kan integreras i befintliga maskiner, som här. Steketee är en automatisk ogräsbekämpare som identifierar ogräset och Rootwave elektrifierar det. Exakt hur Rootwaves design är ännu inte helt klart, meddelar de. Foto: Rootwave
Raketstigning för matförsäljning på nätet
 Handeln med mat på nätet fortsätter att gå starkt framåt. Tillväxten väntas i år bli 25 procent, enligt prognosen från intresseorganisationen Svensk Digital Handel. (Land Lantbruk) Läs här ➔
Pengaregn över matappen Karma
Appen Karma som minskar matsvinnet inom handel och restaurang tar in 110 miljoner kronor i ny finansiering. Bland annat går Kinnevik och Electrolux in som finansiärer. (Breakit) Läs här ➔
Från pollinering till skörd – tekniken som förändrar jordbruket
Robotutvecklingen i jordbruket går snabbt framåt. Människan har en fördel att lätt kunna identifiera övermogen frukt, något som har varit svårt att få en robot att göra. Men nu sker genombrott. (Digital Trends) Läs här ➔
Matbutik ratar kassaköer
 Livsmedelskedjan Sainsbury tar

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo