Överraskningsmomenten i vardagen blir allt färre i takt med den individanpassade erans framväxt. AGFO:s Lovisa Madås förutspår fullständig tristess – även på vår tallrik.

Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig här

Det är åtta år sedan begreppet filterbubbla myntades av Eli Pariser i boken”The filter bubble: What the internet is hiding from you”. Sedan dess har det hänt extremt mycket. Att algoritmer väljer ut innehåll och sammanhang åt oss baserat på våra digitala spår är numera vardagsmat. Men i takt med individanpassningen blir också överraskningsmomenten allt färre. I dess kölvatten: tristess.
Nyligen släpptes den årliga rapporten Svenskarna och internet, och den visar att svenska internetanvändare upplever en större meningslöshet än tidigare med tillvaron på sociala medier. Som min vän uttryckte det: ”Det händer absolut inget som överraskar längre, jag vet knappt varför jag är där längre”. Kanske känner du igen känslan. Jag gör det.
Kommer vår matupplevelse gå samma öde till mötes?
Få begrepp har blivit så hajpade som personaliserad kost under de senaste åren, att få en individanpassad kost utifrån min hälsostatus och egna preferenser. Ge ifrån dig data, och få ett skräddarsytt paket tillbaka.
Rapporter pekar på en kraftigt växande marknad under de kommande åren. Foodtech-strategen Brita Rosenheim menar i en artikel i Forbes att den individanpassade livsmedelssektorn har

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo