KOntakta oss
kontakta oss

Mjölkens position utmanas  

1 februari, 2019

Förra veckan hade vi tema Norge. Nu dyker vi ner i mjölk och söker svar på frågan: Vad är framtidens mjölk?
1990 hade Sverige 30 000 mjölkbönder och mjölk hade en ohotad position i svenska hem. I dag är scenen en annan. Branschen har genomgått flera ekonomiska stålbad och idag finns 3 477 mjölkgårdar. Även om mjölkkonsumtionen har minskat med 30 procent sedan 1980 är det fortfarande den vanligaste måltidsdrycken efter vatten.
Klimatförändringar, hälsofokus och vegotrenden påverkar hur vi ser på mjölk. I mejerikylen syns såväl nya premiumprodukter, som fjällkomjölk, och allt fler växtbaserade alternativ. Helt nya aktörer utmanar, som till exempel amerikanska Perfect Day, som jobbar med att ta fram mjölkprotein, helt utan en ko. De har ingen produkt på marknaden än men investeringarna haglar över bolaget (totalt har de tagit in nära 40 miljoner dollar). Och de är inte ensamma. Fler och fler nya aktörer väljer nischen alternativ till komjölk. Senast i raden är svenska Sproud som satsar på ärter. Dock inte svenska eftersom det saknas anläggning här som utvinner protein ur ärter.
Så vad är framtidens mjölk, hur produceras den och vilka värden blir viktiga framöver? I veckan höll SLU ett mjölksymposium och vi på AGFO fick trendspana (här kan du se presentationen) och leda ett panelsamtal med Samir el Sabini, vd SUP46,

En nyhet från Agfo

© 2018 – 2024 SmartAgri. All Rights Reserved.
Hemsidan skapad av AlizonWeb AB.
crossmenu