Unga vill betala mer för ekologiska livsmedel, flaska gjord på träfiber och miljoninvestering för mjukvara till kök – häng med när vi summerar veckans nyheter inom framtidens matsystem.

Tips! Få nyhetssammanfattningen direkt till din mejlkorg varje fredag morgon, signa upp dig här

VD:n till konkurrenterna: ”Ni suger”
Konkurrenternas produkter är så pass dåliga att de drar ner hela branschen, vilket skadar vår verksamhet. Det säger Pat Brown, VD för Impossible Foods, som gör växtbaserade alternativ till hamburgare. (Restaurant Dive) Läs mer här ➔
Först ut i Sverige med innovativ idé
Hejdå till soja- eller fiskmjöl – på Mällby Lantgård pickar hönsen i sig musselmjöl som bidrar till ett friskare hav. Gården är först ut i landet med lösningen. (AGFO) Läs mer här ➔
”Svensk mat ett klimatsmart alternativ”
Den svenska matproduktionens klimateffektivitet är så pass hög att vi borde exportera våra livsmedel. Det menar arbetsgruppen bakom en ny rapport från IVA, Kungliga ingenjörsvetenskapsakademien. (Land Lantbruk) Läs mer här ➔
Unga konsumenter vill betala mer för ekologiskt
Konsumenter mellan 16-34 år köper oftare, och är villiga att betala mer för ekologiska produkter än genomsnittskonsumenten. Det visar en undersökning. (Foodnavigator) Läs mer här ➔
”Haven är överfiskade”
Innan årets slut ska Världshandelsorganisationen få till en global överenskommelse som förbjuder subventioner som bidrar till överfiske. Forskning visar att en tredjedel av fiskebeståndet idag fiskas så hårt att det

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo