En milstolpe. Det kallar jag lanseringen av Sweden Food Arena i veckan.
Jag hoppas och tror att det här är början på något bra för alla; från lantbrukaren till vertikalodlaren, storföretagen och konsumenten. Startups? Ja, de välkomnas också att vara med. Det säger styrgruppens ordförande Per Arfvidsson i en intervju med AGFO.
”För mig som bonde är det otroligt spännande med den här arenan”, sade Lena Åsheim, LRF-ledamot och del av styrgruppen för Sweden Food Arena.
Målet är att den svenska livsmedelsbranschen är en kärnsektor med betydande export år 2030. Hur? Genom att företag inom hela kedjan samverkar kring forskning och innovation. Något som vi just nu inte är bra på, som jag skrev för någon månad sedan.
”Det finns mängder av produkter och tjänster att uppfinna”
Det finns mängder av produkter och tjänster att uppfinna, lösningar för bättre kretslopp och automatisering av flöden. Eller som ett önskat scenario är för arenan: Att ta fram en fri och öppen databas för livsmedels fotavtryck för vår matkonsumtion. Eller att svenska baljväxter och vall dominerar såväl humankonsumtion som foder. Ja tack!
Tre områden pekas ut: Hälsa och smak, cirkulär mat samt digitalisering och automation. I det senare ingår underkategorier som förbättrad primärproduktion och en hållbar konsumtion. En sak är att hela branschen är eniga kring

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo