Matvarujättarnas e-handelslager riskerar att öka matsvinnet. Det är en farhåga som matsvinnsräddare har och som dagligvaruhandeln i viss mån bekräftar.
Bara ett par procent av all mat köps via nätet idag. Trots det satsar de svenska matjättarna stora summor på e-handelslösningar eftersom alla prognoser pekar på att den digitala mathandeln kommer att booma under de närmaste åren.
Men risken är att e-handelslagren, så kallade darkstores, skapar mer matsvinn – stick i stäv med FN:s globala mål som ska halvera matsvinnet till 2030.
”Måste ha allt i lager”
– När du beställer mat på nätet och får den hemkörd är e-handelns löfte perfekta varor med lång hållbarhet. Är du det minsta missnöjd med kvaliteten kan det betyda att du aldrig mer handlar där. Om du vid beställningen inte hittar varan du söker är risken stor att du lämnar utan att utföra köpet. Alltså måste e-handeln ha precis allt i lager, säger Elin Aronsen Beis, grundare av Foodloopz som jobbar som konsulter och projektledare i samarbeten för att på olika sätt jobba för att minska svinn.
– E-handeln måste dessutom lägga till någon extra dag till bäst före-datumets utgång på alla varor, fortsätter hon.

Elin Aronsen Beis på Foodloopz. Foto: Marika Muchewicz Hjorth
Lokal förankring viktigt
Karin Amnå, hållbarhetsstrateg på Ica

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo