Skatter på mat, förbud eller mer information – vägarna för att påverka våra beslut kring mat är många. Agfo tar hjälp av professor Carl-Johan Lagerkvist för att ta reda på vilken väg som är den bästa.
Vi tar i snitt 35 000 beslut varje dag. Av de beslut som rör mat är runt 90 procent helt omedvetna. De sköts av faktorer som styrs av tillgänglighet, vad som ser gott ut samt av ekonomiska och etiska skäl.
– Det omedvetna funkar så länge allt är som det brukar vara och vi inte behöver stanna upp och tänka. Är något annorlunda försöker vi hitta första bästa sätt runt, säger säger Carl-Johan Lagerkvist, professor i företagsekonomi vid SLU, som forskar om konsumentbeteende kring mat och individuellt beslutsfattande.
Av de aktiva beslut vi faktiskt tar är ett skäl till beteendeförändring vilka mål jag drivs av.
– Mål som betyder något för mig leder till beteenden som är mer uthålliga. Ska man påverka de målen måste vi gå via värderingar, bygga upp ett budskap och en beredskap för att det inte ska möta motstånd i vårt medvetna. Man måste både ändra inställning och medvetenhet, säger Carl-Johan Lagerkvist.
Carl-Johan Lagerkvist, professor vid SLU, menar att den strukturerade måltiden i hemmet har stort inflytande

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo