Framtidens matkonsumtion syns nu i Kina, närproducerat och vego växer mer än eko och storföretag går samman för återanvändbara förpackningar. Detta och mer när vi summerar veckans nyheter inom framtidens matsystem.
Restaurangen som lyfter biologisk mångfald
Möt restaurangen som bedriver en egen gård, ändrar sin meny efter säsong och uppmuntrar bönderna som levererar till dem att experimentera med nya grödor. (FoodTech Connect) Läs mer här ➔
Profilerna: Det här är framtidens mjölk
Mejerijätten Valio, kretsloppstänkande Wapnö gård, utmanaren Oatly och LRF Mjölk ger sin syn på framtidens mjölk. (AGFO) Läs mer här ➔
Kina visar vägen in i framtidens matkonsumtion
Kinas befolkningsmängd och växande ekonomi ger stor inverkan på resten av världen. Automatiserad mathandel, digitala småföretag och innovativa matupplevelser tar över landet – kan detta även vara Sveriges framtid? (Space10) Läs mer här ➔
Storföretagen gör återanvändbara förpackningar
Genom Loop går det att få din glass i en metallförpackning som efter användning samlas in, tvättas och används igen. Pepsico, Unilever och Häagen-Dazs är några av företagen bakom initiativet. (Fast Company) Läs mer här ➔
Lokalt och vego ökar mer än eko
Försäljningen av ekologiska matvaror fortsätter att öka, men i allt långsammare takt. Istället är det vegetariska alternativ och svenskt ursprung som fått ett uppsving. (ATL, betallänk) Läs mer här ➔

Utmanarna radar upp sig
Kolsyrad mjölk, mjölkliknande drycker gjorda på insekter, ärter eller hampa – aktörerna blir allt

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo