Hur har vi hamnat i en situation där matsvinn och matavfall står för lika mycket utsläpp som hela cementindustrin? AGFO går till botten med det onödiga matsvinnet.
För att förstå matsvinnet måste vi titta på samspelet mellan kundbeteende och försäljning.
De senaste 30 till 40 årens ökade tillgång till varierad och billig mat har skapat matsvinnet. Maten har tappat sitt värde helt enkelt. Det menar Mattias Eriksson vid Sveriges lantbruksuniversitet som forskar på hur livsmedelssystemet kan bli mer hållbart genom minskat matsvinn.
– Vi hjälps åt att skapa ett systemfel. Konsumenten kräver perfektion till ett lågt pris och producenter, grossister och handlare ser till att det är överfyllt – som ett buffébord – i butikerna. Då handlar vi mer, men vi handlar långt ifrån allt i hyllorna, säger Mattias Eriksson.

Mattias Eriksson, forskare vid SLU. Foto: SLU
Ingår i kalkylen att slänga
Enligt honom ingår det också i kalkylen för vissa mer känsliga varor att uppåt hälften slängs då de hinner bli för gamla innan de säljs. Något som syns på priset till kunden.
För handeln vore det förstås mycket enklare att hantera ett litet antal varugrupper som man sålde mycket av.
– Logistiskt är det en mardröm, men ur marknadsföringsperspektiv är det lysande. Genom att ta in nya

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo