Genom att låta nyfikna konsumenter utvärdera nya livsmedel vill Berlins nya Feedback Factory skapa en en bro mellan små producenter och livsmedelshandeln.

 Trendspaningar, intervjuer och omvärldsbevakning – direkt till din inbox! Signa upp på AGFO weekly

– Så många mindre startups väntar i evigheter på att hamna i de stora butikskedjornas sortiment, vilket är ett måste om du ska komma någonstans. Det upptäckte vi själva när vi lanserade vår egna dryck Matcha You 2016. Då föddes tanken att “det måste ju finnas något som för samman nya produkter och handeln”, säger Franzi Schetter.
I den luftiga lokalen i shoppingcentret Wilmersdorfer Arcaden i västra Berlin driver hon tillsammans med affärspartnern Ola Klöckner Feedback Factory. Här hjälper de nya startups att optimera sina produkter för livsmedelsmarknaden.
Konsumenter kan köpa och testa varor, samtidigt som de deltar i marknadsresearch. Statistiken används sedan för att förbättra produkten och sälja in den till handeln.
– Handeln är designad för att samarbeta med stora märken. De är ofta villiga att lista nya produkter, men det finns mycket osäkerhet om hur bra de kommer att sälja. Där kommer vi in, förklarar Franzi Schetter.
”Konsumenterna som testar är väldigt entusiastiska, liksom handeln och producenterna”
Under resans gång har duon stött på en rad hinder, men också

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo