Med Simris Alg är Fredrika Gullfot på väg att förändra en hel råvarumarknad på global nivå. Men det finns hinder på vägen
– bland annat förståelsen för vad innovationer egentligen är.
Fredrika Gullfot är doktor i bioteknik och grundare av Simris Alg. Företaget odlar alger i växthus på Österlen och producerar viktiga omega-3-fettsyror till livsmedel.
Ribban måste höjas
Fredrika Gullfot menar att innovationshöjden ofta är rätt låg inom livsmedelsbranschen, där man gärna kallar rena produktutvecklingar för innovation.
– Jag minns när jag för första gången var på ett innovationsevent inom livsmedelsindustrin, där en rapsolja med smörsmak presenterades som en innovation. Då ligger inte ribban särskilt högt.
Hon säger att det i princip bara är Oatly, av de mer kända företagen, som har mer omfattande egen innovationshöjd. Oatly har tagit innovationen hela vägen från att upptäcka och utveckla hur man kan tillverka mjölk från havre, till att skala upp till en fungerande industriell process och att ta fram nya produkter. Precis det som Simris Alg gör.
Innovationer ser väldigt olika ut
Det är inte ovanligt att till och med innovationsaktörer missar innovationer, eftersom innovationer per definition ofta inte ser ut som man förväntar sig.
– I vårt fall har vi utvecklat en helt ny produktionsprocess, baserad på en ny organsim, för

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo