KOntakta oss
kontakta oss

”Svenska företag kan utveckla och ta marknader”

11 juli, 2018

Har du en foodtech-idé som du vill förverkliga? Nu kan du söka finansiering genom Vinnovas satsning Från linjär till cirkulär – fashiontech och foodtech. ”Det är både en utmaning och möjlighet”, säger Erik Sundström på Vinnova.

Trendspaningar, intervjuer och omvärldsbevakning – direkt till din inbox! Signa upp på AGFO weekly

Sveriges innonvationsmyndighet Vinnova sätter fokus på mat och mode i sitt program Från linjär till cirkulär – fashiontech och foodtech. Vinnova söker praktiska innovationsprojekt som vill bidra i riktning mot en cirkulär och biobaserad ekonomi. I potten finns stöd om maximalt 2 miljoner kronor per projekt.

Erik Sundström, du är programansvarig på Vinnova. Varför gör ni den här utlysningen?
– Det finns tre anledningar till satsningen. Livsmedel/mat och textilier/mode är några av de ekonomiskt sett största värdekedjorna nationellt som globalt, men även med stora miljöbelastningar. Därför måste värdekedjorna ställa om mot hållbarhet. Och svenska företag kan utveckla och ta marknader. Det är alltså både en utmaning och möjlighet. Det bubblar även starkt inom de två områdena. Entreprenörer flockas men så gör även kapitalet, såväl det offentliga som det privata. Vi tror dock att det offentliga medlen fortfarande behövs i tidiga skeden. Slutligen ligger satsningen i linje med Regeringens Samverkansprogram om biobaserade och cirkulär ekonomi.
Vad är det viktigaste att tänka på

En nyhet från Agfo

© 2018 – 2024 SmartAgri. All Rights Reserved.
Hemsidan skapad av AlizonWeb AB.
crossmenu