Vårens andra AGFO talk handlade om personaliserad mat och den mätbara kroppen. Vad händer när algoritmen styr vad som landar på vår tallrik? I allt större utsträckning mäter vi och analyserar oss själva för att hitta svaret på den uråldriga frågan: vad ska vi äta till middag?
Morgonen inleddes med att Kristofer Lund från Agfo drog en trendspaning (här kan du se hela presentationen).
– Mat har aldrig varit så populärt som idag, mat är branding. Det är så vi bygger en identitet idag, sade Johan Swahn, doktor i sensorisk marknadsföring tillika kock med vunna VM- och OS-medaljer, vid panelsamtalet.
William Banting, född 1796, blev känd för att kraftigt ha gått ner i vikt efter att ha lagt om sin diet till socker- och stärkelsefattig kost. Sedan dess har människan genom århundradena använt sig av olika dieter eller idéer om hur man ska må bättre, få mer energi, gå ner i vikt – eller bli lycklig.
Begreppet ”Det kvantifierade jaget” myntades av tidningen Wired 2009, och har sedan dess exploderat.
Marknaden svämmar redan över av olika typer av personaliserade mattjänster, med allt från kostråd till analyser av blod, avföring och dna. Men det gäller att vara vaksam för faktum är att forskningen inte hunnit med en skenande

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo