Vad har jordbruksdrönare, robotbin och röst- och ansiktsigenkänningsteknik för grisuppfödare gemensamt? Det är tekniker som är framtagen av några världens största detaljhandlare och e-handlare. Det skriver digitala trendspanaren Ola Andersson i veckans spaning.
Amerikanska detaljhandelsjätten Walmart har patent på såväl jordbruksdrönare som robotbin och Kinas svar på Amazon – Alibaba – har teknik för att övervaka grisuppfödning via både bild och ljud kopplat till artificiell intelligens. Bild för att identifiera enskilda grisar via markeringar på kroppen och ljud för att exempelvis kunna höra hostningar som kan signalera sjukdomar. Alibaba, och konkurrenten JD.com, har dessutom släppt hela AI-plattformar riktade mot lantbrukare med syfte att optimera drift och produktion.
Och allt har hänt de senaste 1-2 åren.
Farm-to-table – på en global nivå. Driven av data och artificiell intelligens.
Vad som händer är att techjättarna tar ett allt större grepp om hela kedjor – från råvaror till slutkund. På sätt och vis en naturlig utveckling av egna varumärken. Men här handlar det om att aktivt förse lantbrukare med teknik för att underlätta vardagen och effektivisera driften. Dessutom med ambitionen att utgöra själva infrastrukturen för alla former av agtech inom den egna leveranskedjan. Förstås inte minst för att garantera fyllda hyllor när konkurrensen hårdnar.
För enskilda lantbrukare kan det här betyda tillgång till

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo