Individanpassad mat boomar i takt med att vi tror allt mer på mat som kan rädda oss undan ohälsa och överutnyttjande av jordens resurser. Här har vi samlat en rad artiklar på ämnet mat och identitet.

Hur väljer vi vår mat?
Konsumentbeteende kring mat och individuellt beslutsfattande är en hel vetenskap. Det vet Carl-Johan Lagerkvist, professor i företagsekonomi vid SLU, som forskar på ämnet.
AGFO pratade bland annat skatter på mat, butiksdesign och andra påverkande faktorer med Carl-Johan Lagerkvist.  Häng med på intervjun här
 
Foto: Pxhere
Fake news – vart tog sanningen vägen?
Som konsument tror man kanske inte att de hälsosamma frukostflingorna kommer att ge evigt liv.
Trots det fortsätter vi att tro på tillverkarnas tillspetsade budskap. Varför är det så? Läs referaten från ett par föredrag på ämnet mat och identitet från Livsmedelsdagarna i Halmstad förra året
 
Earth Fare säljer endast produkter som möter en viss kvalitetsnivå/certifiering. Foto: Earthfare.
Så utvecklar butikerna sina koncept
Matvarukedjor runtom i världen anpassar sig för att möta konsumenternas ändrade köpbeteende.
När maten vi äter blir en allt större identitetsfråga blir det allt viktigare för butikerna att nischa sig.  Läs mer om hur de gör här
 
Rikard Landberg. Foto: Martina Butorac, Chalmers
Forskaren: ”Än så länge är teknikerna mycket dyra, som analyser av avföring och blodprover”
Rikard Landberg, professor vid

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo