KOntakta oss
kontakta oss

Tuff kamp på nätet när kunderna vill välja själva

22 februari, 2019

Det finns stora möjligheter, men svag lönsamhet för mat på nätet. Det skriver veckans gästspanare Johanna Allhorn.

Den här spaningen publicerades först i AGFO weekly. Signa upp du med 

En tillväxt på nära 27 procent. Det var vad matförsäljningen på nätet visade upp under förra året, enligt rapporten Dagligvaruindex av Svensk Dagligvaruhandel och HUI Research. Rapporten bygger på försäljningssiffror från nyare branschaktörer som Mathem och Mat.se, men även mer traditionella bolag som Ica, CityGross och Willys. 27 procent kan låta mycket, men faktum är att onlineförsäljningen av livsmedel fortfarande bara står för någon enstaka procent av Sveriges totala livsmedelsförsäljning.
Att de branschledande kedjorna har investerat miljarder i olika e-handelslösningar har alltså hittills gett en ganska blygsam effekt. Och vad värre är; många har svårt att få sina e-handelslösningar att gå med lönsamhet. Uppenbarligen är det svårt att gå från en affärsmodell där kunden har gjort en stor del av jobbet själv, till att denne ska få sina önskade varor packade och levererade på önskad tid.
Det som däremot överraskar är att inte fler konsumenter kastar sig över e-handelns möjligheter. Med tanke på tidsbesparingen, smidigheten och servicen borde folk stå i kö för att få klicka hem varor. Men gamla vanor tar tid att bryta

En nyhet från Agfo

© 2018 – 2024 SmartAgri. All Rights Reserved.
Hemsidan skapad av AlizonWeb AB.
crossmenu