Digitaliseringen av förpackningar jobbar pappersindustrin hårt med. Men hur ser framtidens förpackning ut? Martin Neselius på BillerudKorsnäs helägda dotterbolag BK Venture berättar om deras vision.
Ni tar fram framtida förpackningslösningar genom att investera i intressanta startups. Berätta om det ni kallar Internet of Packaging!
– Internet of Packaging är en lek med ord och syftar på Internet of Things (IoT). BillerudKorsnäs är i grunden en traditionell pappersindustri, men vi påverkas starkt av digitaliseringen. Vi försöker svara på frågan ”hur kan vi på bästa sätt göra förpackningar kommunicerbara och till vilken nytta”.
Vad menar du med kommunicerbar förpackning?
– Det handlar om att förpackningen ska kunna vara uppkopplad mot internet och därmed bland annat göras spårbar. Det kan göras på många olika sätt. Den enklaste formen är att printa förpackningen med ett unikt nummer, eller en QR-kod, som går att läsa av med en scanner eller mobiltelefon. Radiotaggar är en annan variant. Det är samma teknik som larmbrickor använder. Det går även att sätta en tracker på förpackningen, så att den pratar med mobilnätet och kan berätta var den befinner sig och hur den mår. Det här är inget nytt och många använder sig redan av tekniken, bland annat för inomhustracking av allt från verktyg till varor och människor.
Martin Neselius.
Hur ser det ut för livsmedelskedjan då?
– Just där har man inte

Läs hela nyheten här


En nyhet från Agfo - News

En nyhet från Agfo