Vi behöver fler allianser – från bonde till bord för att mer svenskt växtbaserat protein ska bli verklighet. Det var en av insikterna när AGFO Talk hade temat Jakten på svenskt växtbaserat protein.
AGFO Talk tog ett stort digitalt kliv i och med coronautbrottet och sändes som webinar. Med i panelen fanns lantbrukaren Roland Höckert från Godegården, baljväxtforskaren Fredrik Fogelberg från forskningsinstitutet Rise, Julia Granung från Peas of Heaven samt Åsa Wickholm som är chef för Coops egna varor.
AGFO-panelen pratar om att växtbaserade processade livsmedel tidigare har smakat sisådär. Dagens konsument nöjer sig inte med det, utan förväntar sig att en köttfri köttbulle ska smaka lika gott som en animaliebaserad.
– Det måste smaka bra och kännas ”roligt” i munnen. Det menade lantbrukaren Roland Höckert och får medhåll.
Åsa Wickholm, chef för Coops egna varor, vittnar om hur den vegetariska trenden dessutom har gått ihop med den lokalproducerade – en kombination som de försöker hantera. Men balansgången är svår, priset på svensk råvara ligger högre än den importerade och dessutom måste tillgången på råvara finnas.
– Det är en stor utmaning. Tittar man på en familj med tre tonåringar, då räcker inte två vegetarisk biffar, nej det måste vara större volym till ett överkomligt