De senaste veckorna har det cirkulerat flertalet olika rykten om att en notering för Oatly är nära, med en värdering på 10 miljarder dollar. AGFOs Pontus Gustafsson tror att det kan få en stor, positiv effekt på foodtech-Sverige.
Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig här
Oatly skulle genom en notering ytterligare förankra rollen som förebild och ge upphov till nya möjligheter för ekosystemet för foodtech i Sverige. De direkta effekterna innefattar att anställda aktieinnehavare får möjlighet att sälja sina aktier där en del av dessa mycket väl kan komma att investeras i startups i branschen eller utgöra grundplåten för att starta helt nya bolag. Investerare som nu kan sälja sina innehav i Oatly lär ha fått blodad tand för svenska foodtechstartups och genom sin investering i Oatly etablerat kontakter och fått mer kunskap om ekosystemet i Sverige.
Den starkaste effekten tror jag ändå är indirekt och består av Oatlys roll som förebild och bevis på att man kan lyckas som svenskt foodtechbolag. Det tror jag kommer att få fler att få upp ögonen för veganska mjölkalternativ, både entreprenörer, investerare och konsumenter. Det inte är otroligt att aktörer såsom Sproud redan inspirerats av Oatly och att de får