KOntakta oss
kontakta oss

Den nya svenska exportsuccén

5 juli, 2019

Maltkorn, agtech, foodtech, barnmat, nya affärsmodeller – eller något helt annat? Vilken blir Sveriges nästa exportsuccé inom mat och dryck?
Export är prioriterat för Sverige, det märks inte minst i livsmedelsstrategin. Men än så länge är mat- och dryckesexporten blygsam jämfört med många andra länder. Idag ligger den svenska exportandelen på 30 procent, Business Swedens mål är att öka till 50 procent till 2030.
Nederländerna och Danmark lyfts ofta som framgångssagor i exportsammanhang. Men vi måste sluta snegla på dem och hitta vårt eget framgångsrecept, uttryckte Charlotte Lorentz Hjort på Krinova vid ett av Livsmedelsföretagens seminarium i Almedalen i veckan. Andemeningen var att Sverige måste hitta sin egen nisch och bli bäst inom. ”Vi behöver innovera kring ny teknik och affärsmodeller och exportera koncept som kan tas till lokala marknader”, sade Charlotte Lorentz Hjorth och nämnde Gårdsfisk som ett exempel med både affärsmodell och ett koncept.
”Kunskap, blåbär, drycker, ekologisk barnmat och hållbara produkter baserade på forskning.”
Länder kan vara bra på export, men hur står det till med hållbarheten? Nederländerna som är världens näst största livsmedelsexportör odlar i växthus som i hög grad är baserad på fossil uppvärmning. Och i veckan gick det upp för många att Cyperns antibiotikaanvändning är den högsta i EU när ”halloumigate”exploderade.
Sverige har gott rykte och många

En nyhet från Agfo

© 2018 – 2025 SmartAgri. All Rights Reserved.
Hemsidan skapad av AlizonWeb AB.
crossmenu