Lantbruket och hela den svenska livsmedelskedjan måste bli smartare – och mer digital. Det har regeringen slagit fast.
Regeringsuppdraget Digitalt först – smartare livsmedelskedja har gått till Jordbruksverket som jobbar på tre huvudspår: Den digitaliserade gården, Öppna data och Utveckling av digitala tjänster för företag i livsmedelskedjan.
Anne Hansson.
Agfo har pratat med Anne Hansson, projektets uppdragsledare på Jordbruksverket.
Vad handlar bloggen Den digitaliserade gården om?
– Vi har flera aktiviteter och en av dem är bloggen Den digitaliserade gården som ska lyfta goda exempel på gårdar som ligger långt fram i digitaliseringen. Vi kommer även att berätta om innovationer och trender och ge möjlighet till utbyte och dialog med företagare, branschföreträdare, myndighetspersoner och forskare.
Ge exempel på hur ni som myndighet kan underlätta för användare av er information.
–Vi håller exempelvis på att förtydliga vad som krävs när det gäller tillstånd och kontroller för olika livsmedelsföretag och -produkter. Först ut är företag inom biodling och honungsproduktion samt vattenbruk. Tanken är att gå vidare med fler branscher vartefter. För den som vill starta upp ett livsmedelsföretag är det till exempel viktigt att känna till att tillståndsprocesser ibland kan ta långt tid och då kan det vara bra att starta upp flera olika processer parallellt för att vinna