Under de senaste åren har intresset för den personanpassade kosten exploderat. Vi har skrivit om det vid flera tillfällen och även haft ett AGFO talk på ämnet.
Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig gratis här
En stor del av syftet med den personanpassade kosten är att förbättra den egna hälsan. Men den kan ha ett syfte även som en markör för ens personlighet. Ungdomsbarometern visar att allt fler unga beskriver sig själva utifrån sina värderingar. De använder begrepp som till exempel miljövän eller foodie för att beskriva sig själva, och att det genomsyrar vad de konsumerar.
Men när vi sedan står där i butiken och ska välja vad som ska inhandlas – är det våra värderingar som får styra? Inte alltid, om man ska tro forskningen. The value action gap är en term som beskriver att det finns ett gap mellan människors värderingar och deras faktiska handlingar. Det innebär alltså att om du skulle fråga en grupp människor som är på väg in i en matbutik vad de tänkt köpa, skulle du upptäcka att vad de sedan lagt ned i sina kassar inte stämmer överens med vad de sagt.
Så, vi ser maten som ett sätt att uttrycka vår