Det är tre gånger så dyrt att odla grönsaker i Sverige som i övriga Europa. Men Sveriges största ört- och sallatsodlare ger inte upp. I stället sluter de sig samman i en branschorganisation: Sveriges ört- och sallatsodlare.
Trendspaningar, intervjuer och omvärldsbevakning – direkt till din inbox! Signa upp på AGFO weekly
Det handlar om Hällnäs, Orto Novo, Spisa smaker och Svegro – som egentligen är konkurrenter – men jobbar tillsammans för att få svensken att äta mer svenskodlade örter och sallat, året om.
Samtliga har under många år bedrivit ett målinriktat miljö- och hållbarhetsarbete; all växtnäring cirkuleras i slutna system, de köper grön el och använder endast biologiskt växtskydd. De anpassar bevattning, värme och ljus för att plantorna ska få den bästa kvaliteten och de är dessutom KRAV-certifierade. Så ser det inte ut hos deras europeiska konkurrenter. Trots det köper svenskarna sallad i påse från utlandet.
AGFO pratade med tre av de fyra företagens grundare och VD:ar (vi har sökt Hällnäs utan framgång) om deras kommande utmaningar.
Den nya ekoförordningen, som träder i kraft 1 januari 2021, leder till att sallat i kruka inte längre får kallas ekologisk. Vad innebär det för er och hur kommer ni att agera?
Per-Ove Kårfors, Orto Novo
– Det har gjorts betydande investeringar på mer än ett par tiotals