Personaliserad mat, blockchain och nya digitala tjänster rullas ut — vi sammanfattar veckans nyheter inom foodtech och agtech.
maten
Nu är den här: Blockchain-kycklingen
Franska dagligvarukedjan Carrefour säljer kyckling där du med hjälp av blockchain-tekniken kan följa hela livshistorien. Allt du behöver göra är att skanna etiketten på förpackningen med din mobil för att få hela storyn. (Bloomberg) Läs här ➔
tekniken
Här är framtidens förpackningar
Det händer mycket kring livsmedelsförpackningar. Kolla in den här listan över elva intressanta förpacknings- och materialinnovationer som vi säkert får se mer av i framtiden. (AGFO) Läs här ➔
PSST
Vill du ha vår omvärldsbevakning till din mejl varje fredag? Signa upp på AGFO weekly – gratis Signa upp på studs här
tekniken
Utmanar med superlokal tjänst
Fodi är nya matbutiken på nätet som satsar på lokalanpassat utbud utifrån invånarnas önskemål. (Breakit) Läs här
maten
Ny satsning på personaliserad mat
LRF Media har sjösatt Mat-ID, ett nytt projekt med fokus på personalisering av mat, hälsa och hållbarhet. Projektet söker testpiloter som vill forma tjänsten samt testa den i framtiden. (Matid) Läs här ➔
maten
Så blir en tvåbent morot dubbelt så dyr som en enbent
Engagemanget bland konsumenterna för att stoppa matsvinnet blir allt större och med Odlarprojektet 2018 kan landets bönder hänga på. (AGFO) Läs här ➔
tekniken
Digitalt skafferi slår upp dörrarna
Grannensskafferi.se