Elin Aronsen Beis siktar på att ta över marknaden med sitt matsvinnsbolag Foodloopz.
– Foodloopz är en marknadsplats på nätet där företag kan utannonsera mat som riskerar att kastas. Det kan handla om kort bäst-före-datum, utsorterat eller felmärkta varor, och restpallar. Vår affärsmodell är att ta procent på lyckade försäljningar.
– Vi har cirka 60 medlemsföretag. Det är allt från odlare, hotell, djurparker och en av Sveriges största jordgubbsodlare till grossister, restauranger, bryggerier, ideella föreningar och välgörenhetsorganisationer.
– Närmare 70 ton.
– Inte idag, men jag hoppas kunna kan plocka ut lön nästa år. Det är svårt att komma med en helt ny tjänst till en etablerad och traditionell bransch. Utmaningen med matsvinn är också att det är omöjligt att förutse mängd. Det finns ingen katalog där du kan beställa svinn, men det är det vi hoppas bli för branschen genom att samla allt svinn på ett ställe.
– Ja, vi vann kategorin Best in show som kan leda till ett acceleratorprogram inom Sting. Vi kom också till final i Stockholms Innovationsstipendie i november.
– Nej, vi är helt självförsörjande. Vi har dock fått hjälp av Vinnova med vår plattform.
– Jag tror inte vi kunnat göra något annorlunda, men jag hade nog velat ha med mig fler grundare. Vår ambition är att bli marknadsledande.
Agfo Weekly, din bästa kompis i din inbox! Vi tar oss an framtidens matkedja, varje fredag morgon.
Signa upp på studs här
– Jag ställer mig frågan om vi inte överproducerar väldigt mycket när vi i den rika delen av världen har råd att kasta en tredjedel av allt. I krigshärjade länder finns ingen som slänger en krokig morot. Det är inte så lätt att ändra på, men vi måste försöka.
– Om vi på riktigt ska minska matsvinnet behöver vi både piskor, morötter och nya verktyg. Foodloopz är en del av lösningen. Livsmedelsbranschen måste bli bättre på att sätta prognoser. Och vi kanske behöver lagar som pressar en att göra rätt.
– Vi tar tillvara på matsvinn från medlemsföretagen. Men istället för att skicka iväg det till andra så tar vi in det i vårt popup-koncept. Min högsta rädsla är att jag kommer att stå där och det inte finns något svinn! Tanken är att vi delar ut allt som besökare vill ha mot att de donerar valfri summa till Food 2 Change. För att inte ha något eget svinn kommer Sopköket laga mat på det som inte går åt hos oss. Popupen kommer finnas varje torsdag under fyra veckor framåt med start 11 januari.
– Ett mål är att bygga teamet, utveckla bolaget och plattformen. Annars är det att få in fler medlemsföretag och acceleratorprogrammet. Vi har också tankar på ett projekt ihop med Rise. Vi har inte spikat projektet helt, men troligen blir det något som ligger nära primärproduktion så att producenter kan hitta avsättning för överskott, utsorterat och potentiellt svinn.
– Det blir alldeles för mycket! Jag har två barn som ibland är jättehungriga och ibland inte. Jag planerar mindre portioner för mig själv och sedan äter jag upp deras. Jag och min man har blivit skräphinken. Det är ett sätt att minska svinnet hemma.
Läs också:
Intervju med Whywaste: ”Medvetenhet och pengar är starka drivkrafter”
The post Foodloopz-Elin: ”Räddade 70 ton mat” appeared first on AGFO.