Framtidens dryck har inga gränser

Det är befriande med drycker som inte alltid passar in i mallen, tycker AGFO-Frida när hon blickar framåt.

Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO Weekly, signa upp dig här

De gamla definitionerna räcker inte till för framtidens dryckesmakare som bryter ny mark med grönsöverskridande produktioner. Som ölnörd, whiskyälskare och utbildad sommelier är jag indoktrinerad med att regioner och definitioner är A och O i dryckesbranschen. Sommelierutbildningen handlar i mångt och mycket om att lära sig vinvärldens alla klassificeringar som ett rinnande vatten. Därför är det uppfriskande att det nu ploppar upp drycker på marknaden som inte riktigt passar i befintliga dryckesmallar.
Skånska Fruktstereo är ett bra exempel på en producent som lyckas sätta nya produkter på marknaden gång på gång. Produkter som utan en klar plats i befintliga dryckeskategorier får innovativa namn och definitioner. Vad sägs till exempel om en ”Fruit Pet Nat formerly known as cider”? Eller får det kanske lov att vara en ”Apero Night” – en aperitif av fortifierad päroncider och svenskt brännvin.
I helgen öppnar den tillfälliga alkoholfria baren IMA by Oddbirds i Stockholm. Något som jag verkligen välkomnar trots att det kliar i mig av frustration över att dessa drycker fortfarande definieras av vad de INTE innehåller istället för att fokusera

En nyhet från Agfo

© 2018 SmartAgri. All rights reserved.
En webbplats gjord av AlizonWeb AB.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram