Butiker och restauranger i Sverige gör idag 70 procent av sina livsmedelsbeställningar centralt. Resten sköts via tidsslukande manuella beställningar. Startupen Foodflow vill lösa utmaningen med hjälp av den digitala plattformen Stockfiller.
Jesper Jannesson och Christopher Jonsson, på Foodflow, tittade på problemet ur inköparens synvinkel och kom fram till vad de tyckte att livsmedelskedjan behövde.
Jesper Jannesson (t.v) och Christopher Jonsson (t.h).
– Idén med Stockfiller började i liten skala då vi knöt inköpare till 1-2 leverantörer per butik. Det hela växte och nu är det många butiker som beställer från samtliga av sina externa leverantörer med hjälp av Stockfiller. Det ger alla parter bättre översikt och mer kontroll samtidigt som det sparar både tid och pengar i alla led. I nuläget använder sig fler än 1 000 butiker och restauranger av vår plattform, berättar Jesper Jannesson.
I Stockfiller kan butiker och restauranger lägga en samlad digital beställning till alla sina leverantörer och direkt i plattformen boka önskad leverans, istället för att varje leverantör ska kontaktas separat. Transaktionen sker med leverantörens befintliga villkor, vilket innebär att leveransvillkor, sortiment och prissättning kan vara unik för varje inköpare.
Vill du ha vår omvärldsbevakning till din mejl varje fredag? Signa upp på AGFO weekly – gratis Signa upp på studs här
5 timmar