Hur kommer vi att handla maten i framtiden? I veckans spaning tittar vi närmare på gränslandet mellan producent och konsument.
Två artiklar som lockat till läsning senaste tiden har handlat om hur vi handlar maten. Den ena är om den obemannade matbutiken Auto_mat som nu ska expandera. Den andra varför konsumenter väljer att handla lokalproducerad mat via digitala plattformar som Rekoringar.
Båda berör hur vi handlar mat, men ger två väldigt olika verkligheter om vi tillämpar något av sätten i en större skala. Den automatiserade butiken kan vara ett mer lönsamt alternativ där lanthandeln har lagt ned eller har svårt att gå runt. Obemannade butiker kan därmed göra skillnad för att hela Sverige ska kunna leva. Samtidigt tar den helt bort det personliga mötet. Det som Rekoringarna gör framgångsrikt. Att mötas över råvaran som konsument och producent, skapa ett band och avanonymisera maten. Men frågan är om det är realistiskt att alla konsumenter ska skaka hand med en lantbrukare vid varje matinköp.
”Upplevelser tros bli allt viktigare.”
Den obemannade matbutiken Staffless öppnade i Skåne i början av 2016. Den sägs ha varit den första obemannade matbutiken i världen. Idag kan vi se fler aktörer världen över som är inne på samma spår, till exempel Amazon Go i USA och svenskentreprenören bakom Moby