Tråkigast vinner. The Future Market i New York har skapat över 40 prototyper på matprodukter som kan dyka upp inom 5-25 år. Nu satsar de på att lansera de minst spännande av dem.
– I dag kan folk göra sina individuella preferenser hörda som aldrig förr, så det enda jag är helt säker på är att framtiden kommer att vara ännu mer komplex och fragmenterad. Det gör att det blir allt svårare att svara på hur framtidsmat kommer att se ut, säger Mike Lee.
Trots sin utsago har grundaren av The Future Market som mål att göra just det. För fyra år sedan följde han drömmen om att skapa en verksamhet som verkar för att både skala upp och göra hållbart jordbruk till något vardagligt.
I dag arbetar ett team på fyra personer med allt från föreläsningar och strategiska konsultuppdrag åt matföretag, till popup-middagar och utställningar där The Future Market presenterar sina idéer för framtidens matvaror.
”Det största problemet med hur hållbar mat marknadsförs i dag är att konsumenten inte lockas på rätt sätt”
Det är fint väder efter flera dagars regn när vi möts utanför Brooklyn Larder, en kvartersbutik med den typ av småskaliga, lokala och miljövänliga matvaror som de hippa brooklynborna älskar och