Vad blir viktigt för mjölkbranschen framöver? Mejerijätten Valio, kretsloppstänkande Wapnö gård, LRF Mjölk och utmanaren Oatly berättar hur de ser på framtidens mjölk.
Valio: ”Mjölken ska bli klimatneutral”
Den finländska mejerijätten Valio drar igång ett projekt som ska göra mjölkkedjan klimatneutral. Arbetet genomsyrar alla delar av deras mejerikedja, något som är väldigt tydligt när AGFO pratar framtidens mjölk med Anette Björnlund, Head of Media & Communication för Valio Sverige.
Vad är det som gör att ni drar på er ledartröjan?
– Vi har identifierat problemen kring produktionen, och vill ta vårt ansvar för att bli en koldioxidneutral mjölkkedja. 90 procent av utsläppen sker innan mjölkbilen lämnat gården. Utmaningen som vi mejeriföretag har är att sänka koldioxidutsläppen. Det första vi måste göra är att se till att markerna blir mer effektiva kolsänkor, att kapsla in koldioxidutsläppen från atmosfären.
Är mjölken vi dricker i framtiden växtbaserad eller animaliebaserad?
– Om man betänker vårt klimat och geografiska läge så finns stora arealer i Norden där man inte kan odla grödor som människan kan äta direkt. Kon kan däremot leva på gräsbaserat foder och kan dessutom behålla näringen över alla säsonger. Med hjälp av kon kan vi får en jämn tillgång till näring även mitt i vintern. Ur det perspektivet