Dags att summera veckans nyheter inom foodtech och agtech.
Karma + Electrolux skapar smart kylskåp
Matsvinns-appen Karma och deras nyblivna delägare Electrolux har skapat ett uppkopplat kylskåp som ska hjälpa matbutiker att minska sitt matsvinn. Kylskåpet testas just nu på ICA Liljeholmen. (Breakit) Läs mer här ➔
Hennes väderapp förändrar liv
Från gästforskare med en idé till att ha 600 000 användare av sin tjänst. Läs historien om entreprenören Liisa Smits väg från idé till produkt. (AGFO) Läs mer här ➔
Alibabas data skapar nya smaker
Kinesiska e-handelsgiganten Alibaba samlar in mängder med data från sina konsumenters aktiviteter. Nu har Alibaba sålt viss data till Mars som använt den för att lansera en ny produkt – Spicy Snickers. (Bloomberg) Läs mer här ➔
Plast av kompost
Tänk om plast var gjort av kompost såsom kaffesump och bananskal, istället för olja? Och när du använt plasten kan den läggas på komposten? Företaget Genecis säger att de hittat en teknik som gör detta möjligt. (CBC) Läs mer här ➔
Förslag ska öka svensk livsmedelsexport
Livsmedelsföretagens senaste rapport ger sex förslag på åtgärder för att fördubbla svensk livsmedelsexport. Regelförenkling samt gratis rådgivning för företag som vill börja exportera är två förslag. (Livsmedelsföretagen) Läs mer här ➔
Inomhusodling redo för första skörden
Plantagon odlar örter, kryddor och bladgrönsaker i ett gammalt tidningsarkiv. På 600 kvadratmeter odlingsyta ska vertikalodlingen producera 14 ton grödor per år. Ica